پشتیبانی

نحوه اثرگذاری فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی و ایجاد مدلی جامع جهت تبیین آن

مرکز خرید پروژه،پایان نامه،تحقیقات

ارتباط از طریق یاهو مسنجر
مركز فروش پايان نامه، پروژه و مقالات

فروشگاه ایران کد

KING - 1

عضویت درخبرنامه

تبلیغات شما

KING - 1

نحوه اثرگذاری فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی و ایجاد مدلی جامع جهت تبیین آن
بازديد : 850

نحوه اثرگذاری فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی و ایجاد مدلی جامع جهت تبیین آن

سارمان ها دارای ساختارهایی می باشند تا بر آن اساس فعالیت های کارکنان خود را هماهنگ نمایند ساختار سازمانی(Organization Structure)، در نمودار سازمانی جلوه می کند و نماینگر سلسله مراتب اداری و حیطه کنترل مدیران بوده است


مشخصات فایل

تعداد صفحات 210
حجم 1 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی مدیریت


توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

نحوه اثرگذاری فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی و ایجاد مدلی جامع جهت تبیین آن

(مطالعه موردی:شركت سهامی بیمه ایران)
 
*قابل استفاده برای رشته فناوری اطلاعات
 
*آپدیت چهارم با 450 صفحه با عنوان شركت سهامی بیمه ایران باز بصورت رایگان اضافه شد:)
 
آپدیتهای قبلی:
1.تأثیر فناوری اطلاعات بر سازمان 7 صفحه
2.تاثیر آی تی بر ساختار نیروی كار و ساختار مشاغل 21 صفحه
3.تأثیر فناوری اطلاعات بر سازمان در دولت الکترونیک و تاثیر آن در شکل گیری سازمان های الکترونیک 17 صفحه
 
 
*تعداد کل صفحات:210 صفحه اولیه + 495 صفحه آپدیت
 
چکیده:
ظهور فناوری عملیات در انتهای قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم موجب بروز سازمان هایی با دیوانسالاری گسترده و سطوح سلسله مراتبی بلند شده است. ساختارهای سلسله مراتبی زمان یاد شده محصول نیازهای بوجود آمده انقلاب صنعتی بوده, و توانسته است جوابگوی نیازهای مذکور باشد؛ اما آیا این گونه ساختارها می توانند پاسخگوی شرایط جدید و تغییرات عمده ای باشند که در دهه های اخر قرن بیستم بوجود آمده است؟ (که یکی از مهم ترین آن ها ظهور فناوری پیشرفته اطلاعات است)؛صرف نظر از برخی اظهار نظرها که فناوری اطلاعات را عامل تقویت کننده دیوانسالاری های وزارتخانه ای به عنوان قفس های آهنین مدرنیته می دانند و بر این باورند که این قفس جای خود را به فیبرها، شبکه ها و تراشه های رایانه ای می دهد (دانایی فرد،1383،ص67)، اما به باور بسیاری از صاحبنظران از جمله ای پرت[1]،
 
فن‌آوری اطلاعات در عصر انفجار اطلاعات با سرعتی فزاینده در حال پیشرفت و دگرگونی است. سیستمهای مختلف رایانه‌ای هر روزه در نهادهای مختلف اقتصادی اجتماعی و صنعتی و اداری جهان پیشرفته، بیشتر و بیشتر ریشه دوانیده و در روند تصمیم‌گیریهای درون سازمان تحولات اساسی ایجاد می‌كنند. بهره‌گیری از امكانات ناشی از توسعه سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر كامپیوتر برای تسریع در عملیات اداری و عرضه سریع و مقرون به صرفه خدمات و محصولات تولیدی سازمانها، باعث شده است كه در كشورهای توسعه یافته اینگونه سیستمها تقریباً در بیشتر رشته‌ها بكار گرفته شوند.
 
 در حال حاضر در بسیاری از كشورهای در حال توسعه و از جمله كشورمان ایران سازمانها تمایل زیادی برای بهره‌گیری و استفاده از این فناوریهای اطلاعاتی از خود نشان می‌دهند. با در نظر گرفتن این موضوع كه در آینده هیچ عاملی مانند فناوری اطلاعات قادر به تغییر طراحی سازمانها نخواهد بود. تحقیق در این زمینه امری ضروری خواهد بود. از طرفی دیگر با توجه به تمایل سازمانهای كشور ما جهت استفاده از فن‌آوریهای اطلاعاتی لازم است مدیران پیشاپیش از اثراتی كه احتمالاً این فناوریها بر سازمان، افراد و… می‌گذارند آگاهی یافته و با چشمانی كاملاً باز فن‌آوریهای اطلاعاتی را وارد سازمان كرده (متناسب با سطوح مدیریت و مهارت كاربران) و از آنها استفاده نمایند. با در نظر گرفتن این موارد در تحقیق حاضر به بررسی اثرات ناشی از كاربرد فن‌آوریهای اطلاعاتی در سازمان بر ساختار سازمانی خواهیم پرداخت و به این سوال اساسی پاسخ خواهیم داد كه: كاربرد فن‌آوری اطلاعات چه اثراتی بر ساختار سازمانی دارد؟
 
 
 
کلمات کلیدی:

فناوری اطلاعات

ساختار سازمانی

شركت سهامی بیمه ایران

اثر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی

 
 
مقدمه:
سارمان ها دارای ساختارهایی می باشند تا بر آن اساس فعالیت های کارکنان خود را هماهنگ نمایند. ساختار سازمانی(Organization Structure)، در نمودار سازمانی جلوه می کند و نماینگر سلسله مراتب اداری و حیطه کنترل مدیران بوده، همچنین گروه بندی کارکنان در واحدها را نشان می دهد و ارتباط و تعامل آن ها را تعیین می کند.معمولاً ساختارهای سازمانی را می توان در یکی از دو الگوی مکانیکی(Mechanistic)  و ارگانیک(Organic) قرار داد. الگوی مکانیکی مبین سازمانی پیچیده، متمرکز و رسمی است که از انعطاف پذیری کمی برخوردار است. در این حالت سازمان دارای یک شبکه محدود اطلاعاتی است که معمولاً از رده های بالایی سازمان به پایین جریان می یابد. الگوی ارگانیک مبین سازمانی با درجه اعطاف بالا، غیر رسمی و غیر متمرکز است. در این حالت افراد زیادی در تصمیم گیری های سازمانی مشارکت دارند.
 
در دنیای امروز اطلاع رسانی بعنوان مجموعه‌ای از روشها و ابزارهای كه ذخیره‌سازی، سازماندهی، پردازش و بازیابی اطلاعات را در ابعاد گوناگون محقق می‌سازد به منزله یك سرمایه ملی درآمده است و در حكم پشتوانه‌ای برای نیل به اهداف توسعه كه نهایتاً پیشرفتهای صنعتی، فرهنگی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. مجموعه این ابزارهایی كه منجر به ذخیره‌سازی، سازماندهی، پردازش و بازیافت اطلاعات در دنیای امروز شده‌اند فناوری اطلاعاتی می‌باشد. و از زمان مطرح شدن این قضیه بیش از چند دهه نمی‌گذرد چرا كه تمایل و نیاز به استفاده از فن‌آوری اطلاعاتی جدید بصورت موجی فراگیر در آمده است و مدیران و سازمانهای كشورها از جمله كشورمان ایران را نیز متاثر ساخته است.
 
 آنچه كه تا چند سال قبل بعنوان یك مزیت رقابتی محسوب می‌شد امروزه بعنوان یكی نیاز رقابتی مطرح می‌باشد و از حالت انحصاری كه در قبل داشت بیرون آمده و در اختیار همگان قرار گرفته است. نكته قابل توجه در استفاده از فناوریهای اطلاعاتی در سازمانهای كشورهای در حال توسعه مساله كنترل معدودی از كشورهای در حال توسعه بر فناوریهای جدید و نیاز به منابع مالی هنگفت در اجرای تحقیقات مرتبط با فناوریهای اطلاعات می‌باشد كه سبب گشته تا پیشرفتهای حاصله در این زمینه مبتنی بر نیازهای كشورهای در حال توسعه نباشد. با این وجود این كشورها برای ورود به عرصه رقابت جهانی و دنیای فراصنعتی ناگزیر به بهره‌گیری از فناوریهای اطلاعاتی جدید بوده و هیچ‌گونه سستی در این زمینه توجیه پذیر نخواهد بود با توجه به هزینه‌بر بودن ابزارها و تكنیكهای مربوط به كاربرد فناوریهای اطلاعاتی و ضعف مالی كشورهای در حال توسعه آگاه نمودن مدیران سازمانها در این كشورها از اثرات فناوری اطلاعات بیش از پیش ضرورت می‌یابد. در ضمن باید به این نكته نیز توجه داشت كه خرید و هزینه‌های مربوط به ابزارها و وسایل فناوریهای اطلاعاتی و رایانه‌های پیشرفته تعیین كننده تحول و پیشرفت و توسعه سازمانی نیست و آنچه اهمیت دارد چگونگی میزان كاربرد این فناوریها در سازمانهاست لذا در این پژوهش در پی آنیم تا این بینش را فراروی مدیران قرار دهیم كه اثرات ناشی از كاربرد این فناوریهای اطلاعاتی بر ساختار سازمانی (ابعاد ساختار سازمانی) چگونه خواهد بود.
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
فصل اول: معرفی تحقیق3
مقدمه:5
تعریف موضوع:6
بیان مساله:8
اهداف تحقیق:9
اهمیت و ضرورت تحقیق:10
فرضیات تحقیق:12
تعاریف عملیاتی متغیرها و واژه‌های اصلی تحقیق12
- فناوری اطلاعات:12
- پیچیدگی:13
- رسمیت:13
- تمركز:14
نسبت‌های پرسنلی:14
 
فصل دوم :ادبیات نظری و تجربی تحقیق15

قسمت اول:فن‌آوری اطلاعات16

مقدمه:17
تكنولوژی (فن‌آوری) :19
1- پژوهش وود وارد:22
3 ـ مطالعات جیمز تامپسون:26

تعریف فن‌آوری اطلاعات:28

تاریخچه فن‌آوری اطلاعات:30

مولفه‌های فن‌آوری اطلاعات:37
معرفی چند نمونه از فن‌آوریهای اطلاعاتی:38

ـ كاربرد فن‌آوری اطلاعات در سازمانها:41

ب) كاربرد اطلاعاتی:42
ناخشنودی از فن‌آوری اطلاعات در سازمان:43
خشنودی از فن‌آوری اطلاعات در سازمان:44
2 ـ بیمارستان كینگستون:45
سیستم اطلاعات چیست؟46

سیستمهای اطلاعاتی در سازمان:50

1 ـ سیستم اطلاعات مدیریت(MIS)50
سیستمهای اطلاعات مدیریت چهار گونه گزارش تولید می‌كند:51
ـ سیستمهای پشتیبانی تصمیم‌گیری با بازده قوی:53

خصوصیات سیستمهای پشتیبانی تصمیم‌گیری:53

ـ عوامل مهم در موفقیت سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری:55
معماری سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری:56

سیستم اتوماسیون اداری(OAS)57

سیستم اطلاعاتی عملیاتی TPS60
سیستمهای كارهای دانش‌بر KWS :61
سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی:63

مزایای فن‌آوری اطلاعات:66

محدودیتهای فن‌آوری اطلاعات:67

قسمت دوم:سازمان و ساختار سازمانی69

مقدمه: «چرایی مطالعه سازمان»70
نگاهی به تعاریف سازمان:71

ـ سازمان از نظر «Pfiffner & sherwood»:72

سازماندهی (Organizing):78
1- سازماندهی بر مبنای وظیفه یا هدف.79
3- سازمان بر مبنای منطقه عملیاتی (جغرافیایی)85
4- سازماندهی بر مبنای زمان:87
6- سازمان مبتنی بر بازار:90
نقاط قوت و ضعف ساختار ماتریس:94
ابعاد ساختاری:102
فنون رسمی سازی:105
نسبتهای پرسنلی:112
فرهنگ چه می‌كند؟121
قسمت سوم:پیشینه تحقیق123
پیشینه تحقیق:124
الف) تحقیقات خارج از كشور:124
1- بررسی و پژوهش اسمیت124
بررسی و پژوهش ویگاند:125
تحقیق فیفرولبلباسی:126
تحقیقات تریست و بمفورد:128
ب) تحقیقات انجام شده در ایران:129
خلاصه و نتیجه گیری از فصل دوم:132

قسمت چهارم:- ساختار و تشكیلات شركت سهامی بیمه ایران ،134

بیمه چیست؟135
نگاهی به بیمه ایران:135
معرفی مجتمع‌ها و شعب بیمه‌ای شركت سهامی بیمه ایران در شهر تهران:137
 
فصل سوم: روش و روش‌شناسی تحقیق »144
مقدمه:145
جامعه آماری مورد مطالعه:145
روش جمع‌آوری اطلاعات:145
ابزار اندازه‌گیری: (معرفی پرسشنامه)147
- تعیین روایی (validity) و پایایی (Reliability) پرسشنامه:149
 
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته‌های تحقیق »151
تجزیه و تحلیل اطلاعات:152
الف) توزیع فراوانی‌های مشاهده شده:152
1- اطلاعات جمعیت شناختی:152
نمودار میزان استفاده از سیستم پشتیبانی از مدیران ارشد157
ب) محاسبه میانگین، میانه، نما، انحراف معیار و ضریب چولگی متغیرهای پرسشنامه شامل:167
تعریف شاخصها:168
ضریب چولگی:168
معرفی ضریب همبستگی پیرسون176
 
فصل پنجم:بحث و نتیجه‌گیری تحقیق185
مقدمه:186
مروری بر ابعاد IT:187
نتیجه‌گیری از فرضیه اول:188
نتیجه‌گیری از فرضیه دوم:189
نتیجه‌گیری از فرضیه‌ سوم:190
نتیجه‌گیری از فرضیه چهارم:191
پیشنهادات تحقیق:192
الف: پیشنهاد برای سازمان :192
ب) پیشنهادهایی جهت تحقیقات بعدی:195
 

توضیحات بیشتر و دانلود


صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود




برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







[تبادل لگو با ما]

Friends
تمامی حقوق مطالب برای این سایت محفوظ میباشد. قالب طراحی شده توسط: برگ گراف و ترجمه شده توسط : قالب گراف