پایان نامه کارشناسی رشته مدیریت با عنوان اجرای مدل بهره وری فراگیر در سازمان
مقدمه:
انسان از دیرباز، در اندیشه استفاده مفید و کارا و ثمربخش از تواناییها، امکانات و منابع در دسترس خود بوده است. در عصر کنونی این امر بیش از هر زمان دیگری مورد توجّه جدی قرار گرفته است. محدودیت منابع در دسترس، افزایش جمعیت و رشد نیازها و خواسته های بشر باعث شده که دست اندرکاران عرصه اقتصاد، سیاست و مدیریت جامعه و سازمانها، افزایش بهره وری را در اولویت برنامه های خود قرار دهند. اصطلاح بهره وری برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد. مانند بازده بیشتر با حفظ هزینه ها در حد ثابتی از نهاده ها. یک فرد در مقام تولید کننده برداشتی از بهره وری دارد و در جایگاه مصرف کننده تعریف دیگری در ذهن دارد.
کلمات کلیدی:
بهره وری
مدیریت فراگیر بهره وری
سیستم مدیریت و بهره وری
توان مدیریت جامع بهره وری فراگیر
شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمانها
تعریف بهره وری
بهبود بهره وری موضوعی بوده که از ابتدای تاریخ بشر و در کلیه نظامهای اقتصادی و سیاستهای مطرح بوده است. امّا تحقیق دربارۀ چگونگی افزایش بهره وری به طور سیستماتیک و در چارچوب مباحث علمی تحلیلی از حدود 230 سال پیش به این طرف به طور جدی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است.واژۀ «بهره وری» برای نخستین بار به وسیله فرانسواکنه ریاضیدان و اقتصاددان طرفدار مکتب فیزیوکراسی (حکومت طبیعت) به کار برده شد. «کنه» با طرح جدول اقتصادی ، اقتدار هر دولتی را منوط به افزایش بهره وری در بخش کشاورزی می داند.
در سال 1883 فرانسوی دیگری به نام «لیتره» ، بهره وری را دانش و فن تولید تعریف کرد. با شروع دوره نهضت مدیریت علمی در اوایل سالهای 1900، فردریک وینسلو تیلور و فرانک و لیلیان گیلبرث به منظور افزایش کارایی کارگران، دربارۀ تقسیم کار، بهبود روشها و تعیین زمان استاندارد، مطالعاتی را انجام دادند. «کارایی» به عنوان نسبتی از زمان واقعی انجام کار به زمان استاندارد از پیش تعیین شده تعریف شد.
به طور مثال اگر از کارگری در 8 ساعت کار انتظار تولید 100 واحد محصول را داشته باشیم اما در عمل کارگر مزبور 96 واحد تولید کند گفته می شود کارایی آن کارگر 96 درصد است. نویسندگان غالباً کارایی را بیشتر در مورد وسایل مکانیکی، مسائل مهندسی و نیروی کار مورد استفاده قرار داده اند. مثلاً اگر ماشینی 90 درصد از انرژی ورودیش را به کار مفید تبدیل کند گفته می شود آن ماشین با 90 درصد راندمان یا بازدهی یا کارایی عمل می کند. بعدها کارایی را دربارۀ هر یک از عوامل تولید استفاده کردند. امّا واژه ای که به تدریج جنبۀ عمومی تر و کلی تر پیدا کرد و در ادبیات مدیریت رایج گردید، «بهره وری» بود. در سال 1950سازمان همکاری اقتصادی اروپا به طور رسمی بهره وری را چنین تعریف کرد: «بهره وری حاصل کسری است که از تقسیم مقدار یا ارزش محصول بر مقدار یا ارزش یکی از عوامل تولید بدست می آید. بدین لحاظ می توان از بهره وری سرمایه، مواد اولیه و نیروی کار صحبت کرد.»
فهرست
مقدمه
فصل اول
مفهوم بهره وری
1.شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمانها
2.تعریف بهره وری
3.دیدگاههای مختلف دربارۀ بهره وری
الف- تعریف بهره وری از دیدگاه سیستمی
ب- بهره وری از دیدگاه ژاپنی
ج- رویکرد اقتصادی بهره وری
4.برخی سوءبرداشتها دربارۀ مفهوم بهره وری
5.سطوح بهره وری
(الف) بهره وری فردی
(ب) بهره وری در خانه
(پ) بهره وری در سازمان
(ت) بهره وری در سطح ملی
6.بهره وری سبز
7.خلاصه و نتیجه گیری
فصل دوم
مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
1-2- چشم انداز بهره وری فراگیر
2- 2- مرحله سنجش و اندازه گیری
3-2- مدل بهره وری فراگیر
4-2- مفهوم و تعریف کارکردی و عملیاتی مدیریت بهره وری فراگیر
5-2- خصوصیات منحصر به فرد (یگانه) مدیریت بهره وری فراگیر
6-2- سه استراتژی عمده برای بهبود بهره وری
7-2- استراتژی استفاده از نظام مدیریت بهره وری فراگیر
1-7-2- سطح اول
2-7-2- سطح دوم
3-7-2- سطح سوم
4-7-2- سطح چهارم
8-2- مثالی عددی برای مدیریت بهره وری فراگیر
9-2- توان مدیریت جامع بهره وری فراگیر
10-2- مرحله ارزیابی بهره وری
11-2- مرحله تهیه برنامه عملیاتی برای بهبود بهره وری فراگیر
13-2- مرحله بهبود
مرحله اول: انتخاب تکنیکهای مناسب
مرحله دوم: عملی ساختن برنامه بهبود بهره وری
12-2- تعریف مدیریت بهره وری فراگیر
13-2- مفهوم و فلسفه مدیریت بهره وری فراگیر
14-2- مدیریت بهره وری فراگیر به مثابه یک صندلی سه پایه
15-2- چارچوب ادراکی مدیریت بهره وری فراگیر
16-2- مدیریت بهره وری فراگیر: اتخاذ سه بعد رقابت پذیری
ضمیمۀ الف: فرمولهای مدیریت بهره وری فراگیر
فصل سوم
اندازه گیری بهره وری
1-3- شاخص های بهره وری
2-3- کاربرد شاخص های بهره وری
3-3- انواع شاخص های اندازه گیری بهره وری
4-3- برخی نکات دربارۀ استفاده از شاخص های بهره وری
5-3- مزایا و محدودیتهای استفاده از شاخص های بهره وری
6-3- بهره وری در سازمانهای خدماتی
7-3- بهره وری در کارخانه ها
8-3- بهره وری در سطح شرکت
9-3- بهره وری و سودآوری
10-3- سیستم مدیریت و بهره وری
1-10-3- سطح استراتژیک سیستم مدیریت
2-10-3- سطح عملیاتی سیستم مدیریت
3-10-3- سطح اجرایی سیستم مدیریت
4-10-3- سیستم مادی
11-3- بهره وری و کیفیت
سیکل دمینگ
12-3- تجزیه و تحلیل بهره وری
1-12-3- تحلیل بهره وری در سطح استراتژیکی
2-12-3- تحلیل بهره وری در سطح مدیریت
3-12-3- تحلیل بهره وری در سطح عملیاتی
13-3- برقراری سیستم اندازه گیری بهره وری
14-3- خلاصه و نتیجه گیری