پشتیبانی

مرکز خرید پروژه،پایان نامه،تحقیقات

مرکز خرید پروژه،پایان نامه،تحقیقات

ارتباط از طریق یاهو مسنجر
مركز فروش پايان نامه، پروژه و مقالات

فروشگاه ایران کد

KING - 1

عضویت درخبرنامه

تبلیغات شما

KING - 1

پایان نامه گیاهان آبزی
بازديد : 839

پایان نامه گیاهان آبزی

پایان-نامه-گیاهان-آبزیمقدمه : گیاهان آبزی یکی از مهمترین بخشهای یک اکوسیستم آبی را تشکیل می دهند و به همراه جلبکها از تولید کنندگان این اکوسیستمها به شمار می آیند. اما تعاریف متفاوتی در مورد این گروه از گیاهان وجود دارد که در ابتدای بحث به برخی از آنها اشاره می کنیم. بر طبق تعریف گیاهان آبزی حقیقی به گیاهانی گفته می شود دانلود فایل

 

برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

تجارت جهانی و پیوستن ایران به WTO و تاثیر آن بر صنعت بیمه کشور
بازديد : 813

تجارت جهانی و پیوستن ایران به WTO و تاثیر آن بر صنعت بیمه کشور

تجارت-جهانی-و-پیوستن-ایران-به-wto-و-تاثیر-آن-بر-صنعت-بیمه-کشور موضوع تحقيق: بخش خدمات و تجارت آن در اقتصاد به دليل تأثيراتي كه بر فرآيند توليد، افزايش اشتغال و ايجاد فرصتهاي جديد شغلي دارد از اهميت ويژه اي بر خوردار است و طي دهه هاي اخير اكثر كشورهاي پيشرفته توجه خود را به تغييرات ساختاري در اين بخش معطوف ساخته اند. با افزايش نقش خدمات در اقتصاد، بخصوص اقتصاددانلود فایل

 

برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

پروژه طراحی سایت فروشگاه آنلاین موبایل با php + MTSQL همراه با داکیومنت
بازديد : 878

پروژه طراحی سایت فروشگاه آنلاین موبایل با php + MTSQL همراه با داکیومنت

پروژه-طراحی-سایت-فروشگاه-آنلاین-موبایل-با-php--mtsql-همراه-با-داکیومنتپروژه طراحی سایت فروشگاه آنلاین موبایل با php + MTSQL همراه با داکیومنت؛ چكيده: پایان‌ نامه طراحی و پیاده سازی صفحات پویای وب برای یك فروشگاه اینترنتی موبایل. این پروژه دو دیدگاه دارد: دیدگاه مدیریتی و دیدگاه كاربری؛ در دیدگاه كاربری امكان جستجوی محصولات، دیدن جزئیات هر یك، و سپس صدور درخواست خرید آدانلود فایل

 

برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

بررسی تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون در ایران
بازديد : 951

بررسی تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون در ایران

بررسی-تجارت-الکترونیک-و-موانع-اجرایی-قانون-در-ایرانمقدمه: عرصه‌هاي نوين معمولاً از قانونمندي لازم برخوردار نيستند. البته نه به اين معني كه راه همه نوع اخلال بزه هموار است. زندگي اجتماعي ايجاب مي كند كه نظم و امنيت در آن عرصه نيز حاكم و مصلحت عمومي تأمين گردد. حقوق تجارت الكترونيكي يكي از اين عرصه‌هاست. عرصه‌اي پر بحث و آكنده از نوآوري‌ها و شگفتي‌ها.دانلود فایل

 

برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

پایان نامه بررسی علل و عوامل اجتماعی پوشش نامناسب و راهکارهای آن در جامعه
بازديد : 853

پایان نامه بررسی علل و عوامل اجتماعی پوشش نامناسب و راهکارهای آن در جامعه

پایان-نامه-بررسی-علل-و-عوامل-اجتماعی-پوشش-نامناسب-و-راهکارهای-آن-در-جامعهچکیده: مسئله پوشش موضوعى خاص و مربوط به يك جامعه معين نبوده و نيست ، بلكه مسئله اى جهانى بوده و آشكار است كه با مشخصات متناسب با جوامع مختلف و در سير تاريخى آنها قرار دارد . بی گمان حضور زنان و مردان در جامعه برای رفع نیاز های مادی و معنوی از هم نوعان خود بدون ارتباط با آنان میسر نخواهد بود اما معدانلود فایل

 

برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

پایان نامه تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی
بازديد : 869

پایان نامه تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی

پایان-نامه-تأثیر-مدیریت-دانش-بر-عملکرد-سازمانیمقدمه: شناخت رو به رشدي در حوزة تجارت در رابطه با اهميت دانش به عنوان يک منبع حياتي براي سازمانها وجود دارد. در اقتصاد جديد، افراد و سازمانها بر نگهداري و ارتقاء سرماية دانشي خويش جهت ابتکار و خلاقيت تأکيد بسياري دارند. مديريت دانش اگر چه مفهومي نسبتاً قديمي است، اما با نزديك شدن به اواسط دهة 1980 دانلود فایل

 

برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

بانک اطلاعاتی شماره همراه نمایندگان مجلس
بازديد : 754

بانک اطلاعاتی شماره همراه نمایندگان مجلس

بانک-اطلاعاتی-شماره-همراه-نمایندگان-مجلسبانک اطلاعاتی شماره همراه نمایندگان ؛ فهرست: بانک اطلاعاتی کلیه نمایندگان سراسر کشور به انضمام شماره همراه ، شماره ثابت و آدرس محل سکونت آنها توجه شود این بانک اطلاعاتی شامل نمایندگان دوره های هفتم ، هشتم ، نهم و همچنین مقداری از آنها در دوره دهم مجلس شورای اسلامی می باشند.دانلود فایل

 

برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

پروژه کامل انواع گل و گیاه و مشخصات آن ها
بازديد : 939

پروژه کامل انواع گل و گیاه و مشخصات آن ها

پروژه-کامل-انواع-گل-و-گیاه-و-مشخصات-آن-هاقسمتی از متن: تعریف کلمه گیاه ازآنچه که ظاهرا" به نظر می رسد بسیار مشکل تراست. اگرچه گیــــاه شناسان محدوده رده بندی گیاهان را تعریف کرده اند ، مرزهای تعیین کننده اعضاء رده بندی گیاهان بسیار اختصاصی تر از تعریفات رایج " گیاه"است. ما گیاه را بعنوان یک موجود زنده یوکاریوت و دارای تعداد زیادی سلول تعریدانلود فایل

 

برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

تحقیق آموزش فناوری اطلاعات و الکترونیک و کاربرد آن
بازديد : 931

تحقیق آموزش فناوری اطلاعات و الکترونیک و کاربرد آن

تحقیق-آموزش-فناوری-اطلاعات-و-الکترونیک-و-کاربرد-آنقسمتی از متن: مي‌توان كاربرد فناوري مدرن را به دو طبقه مهم تقسيم كرد: در يك طبقه فناوري اطلاعات و كاربرد آن در آموزش مورد تأكيد است كه عمدتا به پردازش اطلاعات در محدودة رايانه‌هاي شخصي بدون اتصال به شبكه قابل طرح است. از سوي ديگر فناوري ارتباطات كه موضوع شبكه و نقش آن در تبادل اطلاعات پيرامون موضوعادانلود فایل

 

برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

نرم افزار ارسال تبلیغات انبوه در تلگرام (حرفه ای)
بازديد : 828

نرم افزار ارسال تبلیغات انبوه در تلگرام (حرفه ای)

نرم-افزار-ارسال-تبلیغات-انبوه-در-تلگرام-(حرفه-ای)نرم افزار Tele PopUp کرک شده(نامحدود)+بانک شماره/ آموزش دریافت شماره مجازی و آموزش فارسیدانلود فایل

 

برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

چگونه فقط درعرض شش ماه مغناطیس پول و ثروت شوید ؟
بازديد : 857

چگونه فقط درعرض شش ماه مغناطیس پول و ثروت شوید ؟

چگونه-فقط-درعرض-شش-ماه-مغناطیس-پول-و-ثروت-شوید-؟ قسمتی از متن:ثروتمند شدن راه دارد راز ندارد: هر کدام از ما انسان ها دارای نظام باورهای مخصوص به خود هستیم ، باورهایی که همانند عینک به چشمانمان زده ایم و از پشت ان دنیای پیرامونمان را تفسیر می کنیم . یکی از مسائل مورد علاقه و بحث برانگیز که همواره در طول تاریخ مطرح بوده پول و ثروت است . هر کدام از دانلود فایل

 

برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

تحقیق در مورد سلیمان راوش
بازديد : 747

تحقیق در مورد سلیمان راوش

تحقیق-در-مورد-سلیمان-راوشتحقیق در مورد سلیمان راوش؛ قسمتی از متن اصلی: از آن تاریخ تا به امروز که بیشتر از هزار سال ازآن میگذرد ، رابعه را از حمام خون ذ ؤ یان خرد بیرون نیاوردند، واقعیت اندیشه وتفکر شاهد خت بلخ رابعه همچنان از سده ها بدین سو است که در زندان نویسنده و شاعر امکان پیدا نموده اند ،که فقط روی بٌعد آزاد اندیشی ردانلود فایل

 

برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

تحقیق درباره شریعتی و مطهری ، از نگاه یکدیگر
بازديد : 821

تحقیق درباره شریعتی و مطهری ، از نگاه یکدیگر

تحقیق-درباره-شریعتی-و-مطهری--از-نگاه-یکدیگرتحقیق درباره شریعتی و مطهری ، از نگاه یکدیگر؛ آیت الله مطهری و دکتر شریعتی دو مرد تاثیر گذار در انقلاب ایران بودند. نه می توان زحمات مطهری را نادیده انگاشت و نه می شود به شریعتی بی اعتنا بود. این دو (در کنار دیگر بزرگان) بار فرهنگی انقلاب را به دوش کشیدند. ذهن ها را آماده کردند و طرحی نو در انداختنددانلود فایل

 

برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

تحقیق درباره زندگی سیاسی حضرت فاطمه(س)
بازديد : 898

تحقیق درباره زندگی سیاسی حضرت فاطمه(س)

تحقیق-درباره-زندگی-سیاسی-حضرت-فاطمه(س)تحقیق درباره زندگی سیاسی حضرت فاطمه(س)؛ اسلام دینى است که ما را به موضع‏گیرى مثبت در رابطه با جهان و واقعیت‏هاى آن دعوت مى‏کند و از ما مى‏خواهد در رابطه با حوادث و جریانات بى‏تفاوت نباشیم. حرکت‏ها و وقایعى که در حیات بشر پدید مى‏آیند هر کدام بنحوى در سرگذشت ما و بشریت مؤثرند و طبعاً طرز برخورد با آدانلود فایل

 

برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

تحقیق راههای بهره گیری از ادبیات و هنر در آموزش دینی و قرآن
بازديد : 1024

تحقیق راههای بهره گیری از ادبیات و هنر در آموزش دینی و قرآن

تحقیق-راههای-بهره-گیری-از-ادبیات-و-هنر-در-آموزش-دینی-و-قرآنتحقیق راههای بهره گیری از ادبیات و هنر در آموزش دینی و قرآن؛ بخشی از متن اصلی : آموزش دین فرایندی فراگیر از ژرفا و آرام است که این سه ویژگی گاهاً مورد غفلت واقع شده ، اساساً دین مفهومی فرا گیر دارد و شاید به دلایلی دین را کنار ریاست ، اقتصاد ، فرهنگ و غیره قرار دهند ، لکن دین از نظر خود دین و دین بادانلود فایل

 

برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

نگاهی به تحقیقات صورت گرفته پیرامون آمادگی برای نوشتن
بازديد : 837

نگاهی به تحقیقات صورت گرفته پیرامون آمادگی برای نوشتن

نگاهی-به-تحقیقات-صورت-گرفته-پیرامون-آمادگی-برای-نوشتننگاهی به تحقیقات صورت گرفته پیرامون آمادگی برای نوشتن؛ چکیده : زمان ما زمان پایبندی حقایق و عینیت ها ی سفت و سختی است که تخیل را بی قدر و مقدار کرده است . اغلب هنر و تخیل به جای غذای مقوی و ناب زندگی منجمد کننده زندگی به حساب می آید در صورتی که می شود هنر و تخیل منجمد کننده نباشد بلکه سرچشمه ی تجربهدانلود فایل

 

برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

تحقیق، پروژه، مقاله، جزوات، نرم افزارهای مهندسی، کارآفرینی، پایان نامه
بازديد : 969

تحقیق، پروژه، مقاله، جزوات، نرم افزارهای مهندسی، کارآفرینی
بازديد : 1045

بررسی فقهی و حقوقی دین با تاکید بر تنزیل
بازديد : 1039

بررسی فقهی و حقوقی دین با تاکید بر تنزیل

هدف از این پایان نامه بررسی فقهی و حقوقی دین با تاکید بر تنزیل است که بصورت کامل و جامع موردنظر قرار گرفته است


مشخصات فایل

تعداد صفحات 285
حجم 0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی فقه،حقوق،الهیات


توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق

بررسی فقهی و حقوقی دین با تاکید بر تنزیل

 

چکیده:
امروزه در مبادلات بازرگانی بین تجار و حتی معاملات عادی فیمابین مردم، اسناد تجاری  به عنوان وسیله پرداخت و تأدیه ثمن رد و بدل می گردد. اما صرف صدور اسناد تجاری و تأدیه آنها به متعهدٌ له به معنای پرداخت و تأدیه دین محسوب نمی گردد بلکه تا زمان وصول وجه اسناد، دین مدیون به قوت خود باقی خواهد ماند  و در اصطلاح فقها ذمه او همچنان مشغول است. بنابراین اسناد تجاری حاکی از وجوه تعهد نقدی هستند. یکی از ویژگی ها و امتیازات اسناد تجاری، این است که می توانند وسیله ای برای ابزار کسب اعتبار دارنده سند محسوب گردند.  
 
همانطور که می دانیم اکثر معاملات انجام گرفته فیمابین تجار بر مبنای اعتبار آنها صورت می گیرد، زیرا همیشه پول نقد در اختیار آنها نیست که در مبادلات پرداخت گردد. بنابراین در معاملات نسیه که گردش بازرگانی بر آن است خریداردر برابر کالا و اموالی که می خرد سفته ای معادل وجه کالا به فروشنده می دهد و وقتی می خواهد بفروشد سفته خریدار را به ازاء قیمت کالا قبول می کند و این اسناد که وسیله تسهیل معامله و اعتبار آن هستند در بازار خرید و فروش می شود و حتی می توان وجه نقد مندرج در آن را با کسر مبلغی از آن زودتر از سر رسید دریافت نمود که به اصطلاح کسبه و تجار تنزیل سند یا نزول گفته می شود. با توجه به مبنای صحت معامله خرید و فروش دین با شخص مدیون و اشخاص ثالث دارنده اسناد تجاری می تواند طلب خود را که میزان آن در اسناد تجاری تصریح شده است را به خود شخص مدیون و یا اشخاص ثالث دیگری بفروشد و ثمن آن را دریافت نماید.
 
با لحاظ اهمیت تنزیل اسناد تجاری، در این بخش سعی می گردد به تفصیل این معامله مورد بررسی قرار گیرد.
امری که از سوی حقوقدانان و صاحب نظران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. شاید بتوان دلیل بی توجهی به این معامله را اعتقاد به عدم شرعی بودن و تحریم دانستن آن از سوی بعضی از فقها و اندیشمندان اسلامی دانست، در حالی که با تعمق و بررسی آن عدم مغایرت آن با موازین شرعی آشکار می گردد.
بنابراین به لحاظ این که اسناد تجاری نماینده تعهد نقدی (پولی) می باشند برای تبیین صحت تنزیل، علاوه بر صحت و جواز بیع دین که به تفصیل ذکر شد لازم است اولاً مفهوم و ماهیت پول و مالیت آن به عنوان مورد معامله در عقد تنزیل تبیین گردد، ثانیاً خود صحت و جواز معامله خرید و فروش پول نیز مورد بررسی قرار گیرد. ثالثاً نظر به این که در تنزیل اسناد تجاری دارنده اسناد معمولاً به دلیل نیاز فوری به وجه نقد، زودتر از سر رسید طلب،اقدام به فروش آن می نماید یا به عبارت فقهی، دین مؤجل به معجل تبدیل می گردد، مبنای تغییر موعد دین نیز بررسی گردد. 
 
 
 
 
کلمات کلیدی:

تنزیل

ماهیت دین

بررسی فقهی و حقوق

 

 
 
 
مقدمه
این پایان نامه از یک بخش مقدماتی و سه بخش دیگر تشکیل یافته است. در بخش مقدماتی آن به کلیات و تعاریف حول محور دین پرداخته شده است که در فصل اول این بخش ابتدا نگرش های مختلف سه مکتب اساسی حقوقی که به نظام قانونگذاری کشورهای مختلف من جمله کشورمان تأثیر گذار بوده، در خصوص دین بررسی شده و همچنین فصل دومم تعاریفی که از سوی فقهای عظام و همچنین حقوقدانان از دین ارائه شد و ذکر و در آخر به صورت گذرا، تفاوت دین از دیدگاه حقوقدانان و فقها تبیین گردیده است. همچنین در بخش مقدماتی، دین یا نهادهای حقوقی مشابه نظیر التزام و تعهد مقایسه و رابطه آنها با دین ذکر شده است.
 
  پس از ذکر کلیات راجع به دین در بخش اول، طی دو فصل جداگانه معامله خرید و فروش دین از دیدگاه حقوقی بررسی شده است، که برای تبیین و بررسی حقوقی این معامله و توجیه آن مقدمتاً می بایست ماهیت عقد بیع روشن گردد برای همین منظور، پس از تعریف لغوی بیع و جایگاه آن در قرآن کریم، تعریف ارائه شده از بیع در قانون مدنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و ایرادهایی که از سوی حقوقدانان بر آن  وارد شده بیان و همچنین تعاریف دیگری از بیع تاکنون از سوی صاحبنظران ارائه شده ذکر و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در آخر تعریف پیشنهادی بیان گردید و همچنین مالیت خود دین و شرایط دینی که می تواند مورد معامله قرار گیرد بحث شده و همچنین مشخصات معامله خرید و فروش دین و مقایسه آن با معاملات مشابه دیگر انتقال طلب، تبدیل تعهد، سلف و حواله صورت گرفته است.
 
  در بخش دوم طی دو فصل مجزا، «خرید و فروش دین »و «دین به دین» و «کالی به کالی» از لحاظ فقهی بررسی شده است فصل اول صرفاً به بیع دین اختصاص داده شده است و دیدگاه فقهای عامه و امامیه مستندات صحت این معامله و شروط صحت آن که منوط به عدم تحقیق ریا است. به تفصیل ذکر شده و در فصل دوم به بررسی مسئله بیعع «دین به دین» و «کالی به کالی» پرداخته شده است.
 
  در بخش سوم، یکی از مهم ترین مصادیق این معامله، خرید و فروش دین پولی (تنزیل) بررسی شده است چرا که بسیاری از فقهای عظام مبنای تنزیل را فروش دین به شخص می دانند و برای تبیین آن، تنزیل از لحاظ لغوی و اصطلاحی بیان و با لحاظ این که در تنزیل اسناد تجاری، دین نقدی (پولی) مندرج در آنها به اشخاص ثالث، منتقل می گردد مسئله مالیت پول و جواز خرید و فروش پول بررسی شده و همچنین با توجه به این که دارندگان اسناد تجاری به دلیل نیاز فوری به وجه نقد مندرج در آن، با کسر مقداری از مبلغ آن، زودتر از سر رسید مندرج در سند می خواهند به طلبشان برسند صحت آن تحت عنوان «تبدیل دین مؤجل به معجل» در این بخش ذکر شده و در آخر، جایگاه این معامله در حقوق موضوعه ایران ذکر شده است.
 
 
 
 
فهرست مطالب
مقدمه:4
«سابقه علمی»8
«مراحل و روش تحقیق»9
طرح پایان نامه  «پلان»9
بخش مقدماتی :کلیات وتعاریف12

فصل اول: نگرش مختلف مكاتب نسبت به دین و تعریف و ماهیت آن12

مبحث اول:نگرش مختلف مکاتب حقوقی نسبت به دین13
گفتار اول: نگرش مكتب حقوقی رم نسبت به دین13

گفتار دوم: نگرش مكتب مادی نسبت به دین15

گفتار سوم: نگرش مكتب فقهی اسلام به دین16
مبحث دوم: تعریف و ماهیت دین18
گفتار اول: تعریف لغوی دین18
«بعته بدینه‌ای بتأخیر»19
گفتار دوم: تعریف و ماهیت دین در نزد فقها19
بند اول: تعریف دین در نزد فقهای عام19
بند دوم: تعریف دین از دیدگاه فقهای امامیه21

گفتار سوم: تعریف دین از نظر حقوقدانان22

گفتار چهارم: تفاوت دین حقوقی و فقهی25
بند دوم: تفاوت در گستره موضوعات27
بند سوم: تفاوت در منشأ دین27
بند چهارم: تفاوت در زمان انقضاء دین27
گفتار پنجم: خصائص  و ویژگی‌های دین28
گفتار اول: التزام29
بند اول: تعریف لغوی التزام29
بند دوم: تعریف فقهی التزام30
بند سوم: تعریف حقوقی التزام30
بند چهارم: رابطه دین و التزام32

گفتار دوم: تعهد32

بند اول: تعریف لغوی تعهد32
بند دوم: تعریف فقهی تعهد33
بند سوم: تعریف حقوقی تعهد33
بند چهارم: رابطه تعهد و دین35

مبحث دوم: بررسی و تحلیل ذمه36

گفتار اول: معنای لغوی ذمه36
گفتار دوم: معنای اصطلاحی ذمه37
گفتار سوم: خصائص و ویژگیهای ذمه41
گفتار چهارم: دیونی كه به ذمه تعلق نمی‌گیرد43
گفتار پنجم: آغاز و پایان ذمه44
 

بخش اول: بررسی حقوقی معامله خرید و فروش دین46

فصل اول: ماهیت عقد بیع و شرایط دین مورد معامله46

مبحث اول شناخت عقد بیع46
گفتار اول: تعریف و مفهوم بیع47
بند اول: تعریف لغوی بیع47
بند دوم: تعریف بیع در قرآن48
بند سوم: تعریف قانون مدنی و نقائص آن49
بند چهارم: تعاریف دیگر بیع و نقد آنها60
بند پنجم :تعریف انتخابی بیع69
گفتار دوم: امكان دین بودن مبیع74

مبحث دوم: شرایط دین مورد معامله80

گفتار اول: دین باید موجود و ثابت در ذمه باشد.81
گفتار دوم: معین بودن دین و مدت آن85
گفتار سوم: منفعت عقلایی دین86
گفتار چهارم: مشروع بودن دین87

فصل دوم: اوصاف معامله خرید و فروش دین و مقایسه آن با معاملات دیگر87

مبحث اول: اوصاف و ویژگی معامله خرید و فروش دین88
گفتار اول: خرید و فروش دین، بیع ما لم یقبض نیست.88
گفتار دوم: خرید و فروش دین یك عقد تبعی است.93
گفتار سوم: خرید و فروش دین یك عقد لازم است.96
گفتار چهارم: خرید و فروش دین عقد تملیکی است.97

مبحث دوم: مقایسه معامله خرید و فروش دین با عقود دیگر103

گفتار اول: تمایز معامله خرید و فروش دین با سلف103
گفتار دوم: تمایز معامله خرید و فروش دین با تبدیل تعهد بوسیله تبدیل دائن107
گفتار سوم: تمایز بیع دین و انتقال طلب110
گفتارچهارم: تمایز معامله خرید و فروش دین از عقد حواله114
 

بخش دوم : بررسی فقهی فروش دین، فروش دین به دین و بیع کالی به کالی118

فصل اول : بررسی فقهی فروش دین118

مبحث اول : فروش دین از نظر فقهای عامه118
گفتار دوم : فروش دین به شخص ثالث119
بند اول : دیدگاه علمای حنبلی120
بند دوم : دیدگاه علمای شافعی121
بند سوم : دیدگاه علمای مالکی121
بند چهارم : دیدگاه علمای حنفی123
مبحث دوم : فروش دین از نظر فقهای امامیه124
گفتار اول : فروش دین به شخص مدیون124
گفتار دوم : بیع دین به شخص ثالث133
بند اول : دلایل منع فروش دین به اشخاص ثالث134
بند دوم : دلایل جواز فروش دین به اشخاص ثالث136
بند سوم : میزان مراجعه مشتری به مدیون138
مبحث سوم : تبیین مفهوم ربا و تعیین مصادیق آن142
بند اول : تعریف لغوی ربا142
بند دوّم : تعریف اصطلاحی ربا143
1- تعریف ربا در مذهب حنبلی :144
2- تعریف ربا در مذهب حنفی :144
3- تعریف ربا در مذهب شافعی :145
4- تعریف ربا در مذهب مالکی :145
5- تعریف ربا در مذهب امامیه146
بند سوم انواع ربا :147
1- ربای قرضی :147
2- ربای معاملی149
گفتار سوم : شرایط تحقق ربای معاملی151
بند اول : مکیل و موزون بودن عوضین151
1- ملاک مکیل و موزون بودن اجناس156
بند دوم : اتحاد در جنس معاوضین158
1- ملاک اتحاد در جنس159
الف- اتحاد در مبدأ159
مبحث اول : بررسی مستند حرمت فروش دین به دین :167

مبحث دوم : بررسی علّت اختلاف در مصادیق فروش دین به دین169

گفتار اول : فعلیت یا حدوث دین در هنگام عقد170
گفتار دوم : اطلاق عنوان دین به دیون مؤجل و حال173
مبحث سوم : بررسی صور و اشکال گوناگون معامله فروش دین به دین175
گفتار اول چهار صورت بیع دین که قطعاً باطل است.179
گفتار دوّم : احکام صورتهایی که ثمن یا مبیع دین مؤجل سابقی باشند که در هنگام معامله اجل و مهلت آنها سر رسیده باشد. (مؤجل حال الاجل)182
گفتار سوم : احکام صورتهایی که عوضین مبیع و ثمن دین سابقی بوده که مؤجل به اجلی نباشند.183
گفتار چهارم : احکام صورتها و اشکالی که یکی از عوضین به صورت دین ضمن معامله بیع ایجاد گردند.185
گفتار اول : تبیین مفهوم بیع کالی به کالی187
بند اول : مفهوم لغوی187
بند دوم : مفهوم اصطلاحی188
بند اول : نکات راجع به بیع سلف189
بند دوّم : ضرورت قبض ثمن در مجلس بیع سلف190
مبحث پنجم : شأن صدور روایت ناهیه از بیع دین به دین در فقه امامیه و کالی به کالی در فقه عامه196
 

بخش سوم : خرید و فروش دین پولی (تنزیل)200

فصل اول : خرید و فروش دین پولی (تنزیل)203

مبحث اول : تعریف تنزیل ورابطة آن با معامله خرید و فروش دین203
گفتار اول : تعریف تنزیل203
بند اول : تعریف لغوی203
بند دوم : تعریف اصطلاحی :203
گفتار دوم : رابطه تنزیل و خرید و فروش دین204
مبحث دوم : تبیین صحت معامله خرید و فروش پول207
گفتار اول : ریشه لغوی وتعریف  پول و بررسی مالیت آن207
بند اول : ریشه لغوی پول207
بند دوم : تعریف پول210
بند سوم:  بررسی مالیت پول با توجه به تعریف مال212
گفتار دوم : بررسی ملاک مالیت پول های اعتباری213
بند اول : ملاک مالیت پول  اعتبار دولتها است214
بند سوم – ملاک مالیت پول، دولت و عرف جامعه است.220
گفتار سوم : بررسی معامله خرید و فروش پول223
بند اول :  قول کسانی که ادعا دارند خرید و فروش پول تحقق پیدا نمی کند.225
بند دوم – قول به عدم جواز به علت حاکی بودن پول از طلا و نقره (قول مشهور فقهای عامه)232
مبحث سوم : بررسی تعجیل دین مؤجل248
مبحث چهارم :عدم تسری آثارو پیامدهای سوء معاملات ربوی به تنزیل252

فصل دوم : جایگاه تنزیل در حقوق ایران256

مبحث اول : مستند قانونی تنزیل256
نتیجه263
منابع و مأخذ270
 

توضیحات بیشتر و دانلود


صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود


برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

شناسایی نظام اخلاقی نخبگان علمی کشور و علل تاثیرگذار بر آن و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن
بازديد : 991

شناسایی نظام اخلاقی نخبگان علمی کشور و علل تاثیرگذار بر آن و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن

هدف از این پایان نامه وضعیت اخلاق ورزی و توزیع نظام ‌های اخلاقی دینی و دنیوی در میان نخبگان علمی و عوامل موثر بر آن در دانشگاه‌های دولتی تهران می باشد


مشخصات فایل

تعداد صفحات 350
حجم 0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی علوم اجتماعی


توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی

شناسایی نظام اخلاقی نخبگان علمی کشور و علل تاثیرگذار بر آن و  ارائه راهکارهایی برای بهبود آن

 
 
 
 
 
 
 
چکیده:
هر جهان اجتماعی  سه لایۀ معنایی، نهادی و فردی دارد. با پیوند لایه های معنایی و فردی، طیّ فرایندهای دگرسازی، دیالکتیک بیرونی جهان اجتماعی برقرار می شود. فرد نیز سه لایۀ هویتیِ دانشی ، خواهشی   و توانشی  دارد. با پیوند نظر و عمل افراد، طیّ فرایندهای خودسازی، دیالکتیک درونی جهان اجتماعی برقرار می شود. با دیالکتیک بیرونی و درونی جهان اجتماعی، «نهادها» و «نظام‌های اخلاقی» شکل می گیرند. جهان‌های اجتماعی گوناگون بنا به هویتشان، اتّكای یكسانی بر نظم نهادی و نظم   اخلاقی ندارند. 
 
تاکنون متلائم ترین نظم اخلاقی، در جهان‌های اجتماعی دینی رخ نمود، و کارامدترین نظم نهادی به مدد علم  تجربی در جهان دنیویِ تجدد، سربرآورد. نخبگان علمی جامعۀ ما بیش از همه، از فرایندهای تربیتی علم تجربی، متأثر می شوند که انتظار می رود، آثار اخلاقی آن را بروز دهند. توزیع نظام‌های اخلاقی قدسی و دنیوی در میان نخبگان علمی کشور، نشانگر نقش علم تجربی در بازتولید جهان‌های دینی و دنیوی است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد؛ نخبگان علمی، بیشتر در میانۀ طیف نظام‌های اخلاقی قدسی ـ دنیوی قرار می گیرند و پایبندی عملی آنها به ارزش‌های اخلاقی پایین ارزیابی می-شود و متغیرهایی چون تعلّق خانوادگی و جهان شناسی دینی همراه آن در اجتماعی شدن  اولیه و تعلق صنفی ـ  تخصصی و جهان شناسی علمی همراه آن در اجتماعی شدن ثانویه، نظام-اخلاقی آنها را توضیح می دهد.
 
 
 
مفاهیم کلیدی:
اخلاق
نظام اخلاقی
جهان اجتماعی
نخبگان علمی
جهان‌های اجتماعی دینی و دنیوی
نظام‌های اخلاقی قدسی و دنیوی
 
 
 
مقدمه و بیان مساله
    
     متناظر با جهان اجتماعی، انسان نیز سه سطح شناختی(دانشی)، عاطفی(خواهشی) و رفتاری(توانشی) دارد. نظام اخلاقی، مرکز ثقلِ فرد انسانی و حلقه پیوند میان نظر و عمل اوست. شکل گیری نظام اخلاقی فرد، همان فرایند مداوم خودسازی ـ تلاش برای اندوختن دانایی، زیبایی، توانایی و دارایی ـ است. خودسازی، ساماندهی عواطف و خواهش های فرد برای تبعیت رفتار از اندیشه است؛ یعنی فرد آنگونه که می اندیشد زندگی کند و زندگی-اش نیز محملی برای اندیشه ورزی صحیح او شود. بدین ترتیب با پر شدن شکاف میان دانشوری(علّامگی) و کنشگری(عمّالگی)، فرد انسانی، صاحب هویتی متعالی می شود. دانشوری انسان، پاره ای «ارزش‌ها» به او عرضه می کند که با کنش و عمل او محقق می شوند. تحقق ارزش ها متضمن تنش ها و فشارهایی بر انسان است. فرد باید خواهش هایش را به گونه ای تنظیم کند که این ارزش‌ها در اعمالش محقق شوند. متعاقب این پایبندی عملی، اندیشۀ انسان نیز برای دستیابی به ارزش‌های والاتر ارتقا می یابد. 
 
      فرد انسانی با خودسازی، نظام اخلاقی خویشتن را، در درون بنیان می نهد و با مشارکت در فرایندهای دگرسازی به شکل گیری و تداوم نهادهای اجتماعی در بیرون مدد می رساند. بدین ترتیب دیالکتیک درونی و بیرونی یک جهان اجتماعی به صورت مکمل، ظاهر می شوند. این دو به هیچ وجه قابل تقلیل به یکدیگر نیستند اگرچه به علت تأثیرات متقابلشان نوعی همسانی و تلائم، میان آنها برقرار می گردد. هر نظام اخلاقی، نهادهای اجتماعی متناسب با خود را جستجو می کند و هر مجموعۀ نهادی نیز نظام‌های اخلاقی همسوی خود را پروبال می دهد. نهادهای اجتماعی، نظام‌های اخلاقی مغایر با هویت جهان اجتماعی را کنترل می کنند و از رونق آنها جلوگیری به عمل می آورند و نظام‌های اخلاقی نیز نهادهای مغایر را تاب نیاورده و همراهی نمی کنند.
 
     تلائم و همسویی این دو بخش جهان اجتماعی و تداوم آن، مستلزم تلائم میان جهان اجتماعی و جهان عینی است. هر نظام اخلاقی در جهان فردی با انواع خاصی از نهادها در جهان اجتماعی و با جهان شناسی ها یا تصاویر خاصی از جهان عینی، تناسب و تلائم دارند. در این معنا، متناسب با جهان شناسی های دینی و دنیوی و جهان های اجتماعی دینی و دنیوی، می توان از نظام های اخلاقی دینی و دنیوی نیز یاد کرد. 
 
     تا به امروز جهان تجدد، بیشتر از جهان های اجتماعی دیگر، خود را در پهنۀ زمین بسط داده و با عبور از مرزهای محسوس و نامحسوس جهان های اجتماعی دیگر، به آسانی در دسترس همه افراد بشر قرار گرفته است. این جهان اجتماعی بیش از همه، با دو خصیصۀ هویتی «علمی» و «سکولار» شناخته می شود. این جهان، تنها یکی از جهان های اجتماعی در دسترس ما مردم ایران است که گذشتگان ما آن را نزیسته اند و تجربه نکرده اند، ولی ما آن را به ارث می بریم، پیش از ما وجود دارد و ناگزیر به آن وارد می-شویم. 
    جهان اجتماعی دیگری هست که ما به آن دسترسی داریم. جهان پایه ای که ما در آن چشم به جهان می گشاییم و اولین تصورات خود از عالم و آدم را از دالان آن به دست می آوریم. بی شک این جهان پایه، جهانی دینی است که به هیچ وجه، خود را گذشتۀ تاریخی جهان تجدد نمی پندارد که حال و آینده را به آن واگذارد. 
   امروزه این دو جهان با تمام توش و توان خود به عضوگیری مشغولند و ما مردم ایران، دسترسی های متفاوتی به این جهان های اجتماعی داریم. ایران بعد از انقلاب اسلامی، آوردگاهِ تلاقی و تعاطی این دو جهان اجتماعی است.  
 
  اگرچه استعداد اخلاق ورزی همزاد نوع بشر است، ولی در جهان های اجتماعی گوناگون، به درجات و اشكال متفاوتی، فرصت شکوفایی و بروز می یابد. دو جهان اجتماعی دینی و دنیوی بنا هویت خود، اتکای یکسانی بر «نظم اخلاقی» و «نظم نهادی» ندارند. در جهان تجدد، نظم بیرونی برآمده از علوم تجربی با اخلاق همنهاد نشد و عمدتاً رونق یکی به تقلیل دیگری انجامید. انقلاب اسلامی ایران، نوید بخش جهانی است که در آن «اخلاق» و «کارآمدی» برابرنهاد یکدیگر نباشند و نظم بیرونی، کمالخواهی اخلاقی را به حاشیه نبرد. تکلیف مواجهۀ جهان های اجتماعی دینی و دنیوی را توفیق یا شکست آنها در همین پروژه تلفیق «نظم بیرونی ـ نهادی» و «نظم درونی ـ اخلاقی» تعیین خواهد کرد. 
 
    امروزه در ایران پس از انقلاب چنین وانمود می شود که جهان دنیوی تجدد، جهانی خودکفاست و جهان دینی، سپر انداخته و آخرین سنگر آن؛ یعنی اخلاق، نیز به تصرف جهان تجدد درآمده است. از سویی اخلاق دنیوی تجدد، ترویج و تبلیغ می شود و از منظر آن، ظرفیت نهادی جهان اجتماعی دینی مورد تردید قرار می-گیرد، همچنانکه این ظرفیت، از سوی دیگر با منطق نهادی جهان تجدد، انکار می شود. به عبارت دیگر، تحقق جهان اجتماعی دینی ناممکن و حتی در صورت امکان، نامطلوب نشان داده می شود. سخن از اخلاق دنیوی در میان اقشار مختلف جامعه، رواج یافته و توجه بخش هایی از نخبگان و عموم مردم به آن معطوف شده است. این پدیده، برای لایه های گوناگون جهان اجتماعی و اقشار مختلف آن دلالت ها و پیامدهای متفاوتی دارد، ولی از آنجا که متضمن استقلال اخلاق از دین است و تأثیر قابل توجهی بر سرنوشت مواجهۀ دو جهان اجتماعی دینی و دنیوی دارد، وارسی آن، از مناظر مختلف، اهمیت فراوانی دارد.
   اصولاً حاصل شدن فرد و جهان اجتماعی، همان تحقق ارزش‌های دانایی، زیبایی، توانایی و دارایی  است که می توان برای آنها سه سطح حقیقی، ذهنی(آرمانی) و عینی(واقعی) ترسیم کرد.
 
   در جهان اجتماعی دینی، انسان‌ها با شناخت و اعتقاد به ارزش‌های حقیقی، آنها را به سطح آرمانی زندگی خود وارد می کنند و با عمل به آنها، این ارزش‌ها را در سطح واقعی محقق می کنند. ارزش‌ها، ورای سطوح آرمانی و واقعیِ جهان اجتماعی از هویتی حقیقی برخوردارند و همین سطحِ حقیقی، ملاک داوری، نقد و ارزیابی دو سطح دیگر است.
   در جهان اجتماعی دینی، هستی از حقیقتی یکتا و یگانه نشأت می گیرد و به آن باز می گردد. همه موجودات هویت از اویی و به سوی اویی دارند. عشق بحری آسمان بر وی کفی/ چون زلیخا در هوای یوسفی/ دور گردون ها ز موج عشق دان/ گر نبودی عشق بفسردی جهان/ ذرّه ذرّه عاشقان آن کمال/ می شتابند در علو همچون نهال/ سبَّح لِلّه هست اشتابشان/ تنقیۀ تن می کنند از بهر جان! و البته انسان در این سیر كمالی، جایگاه ویژه ای دارد.
 
  در این جهان، عالم و آدم، ظاهر و باطن یا خَلق و اَمری دارند. متناظر با سه جهان ماورایی، طبیعی و اجتماعی، انسان خود به مثابه یک جهان از سه بعد فطری، طبیعی و اجتماعی برخوردار است که اگرچه هرسه ظرفیت رشد و شکوفایی دارند، ولی در بدو تولد، ابعاد طبیعی و اجتماعی او نسبت به فطرتش، تقدم و تعین دارند. خودسازی یا شکل گیری نظام اخلاقی در انسان، همان رشد متلائم این سه، با هدف غایی شکوفایی فطری اوست. این مهم جز با تدبیر و تنظیم ابعاد طبیعی و اجتماعی در خدمت بعد فطری او رخ نمی دهد. 
 
    بدین ترتیب آدمی دو نوع خویشتنِ «تاریخی» و «حقیقی» دارد که لایه های سطحی و عمقیِ هویت او را شکل می دهند. او با تدبیر لایه های سطحی تر در خدمت لایه های عمیق تر به خودیابی(کمال) می-رسد: در زمین دیگران خانه مکن/ کار خود کن کار بیگانه مکن/ کیست بیگانه تن خاکی تو/ کز برای اوست غمناکی تو/ تا تو تن را چرب و شیرین می دهی/ گوهرجان را نیابی فربهی/ گر میان مشک، تن را جا شود/ وقت مردن گند آن پیدا شود/ مشک را بر تن مزن بر جان بمال/ مشک چبود نام پاک ذوالجلال.  
 
به كمك خودسازی، سطوحِ شناختی، عاطفی و رفتاری فرد، یگانه شده و به خودیابی می  انجامد. عمل و نظرِ فرد پیوند می خورند و با هم کمال می یابند. عمل به تکالیفی که نظر پیش می کشد، به فضیلت-هایی می انجامد که خود، کمالِ نظر را در پی دارد. از یک سو، عمل به خوبی ها، آسانتر می شود و از سوی دیگر، نظر، فرصت می-یابد به حقایق برتری دسترسی پیدا کند: حقیقت سرائی است آراسته/ هوا و هوس گرد برخاسته/ نبینی که هرجا که برخاست گرد/ نبیند نظر گرچه بیناست مرد/ تو را تا دهان باشد از حرص باز/ نیاید به گوش دل از غیب راز! 
درجهان اجتماعی دنیوی سطح حقیقی ارزش‌ها از منظرها ناپدید می-شود و آنها صرفاً دو سطح آرمانی و واقعی دارند. انسان‌ها خود، ارزش‌ها را در همین دو سطح آرمانی و واقعی، تولید و بازتولید می کنند و خارج از این دو سطح، هیچگونه هویتی ندارند. 
 
     علّامه طباطبایی در گونه شناسی خود از نظام‌های اخلاقی سه-گانۀ قرآنی، دینی و فلسفی، مدعی می شوند که فیلسوفان اگر بخواهند غایت اخلاق را در همین جهان دنیوی تعریف و تعیین کنند برای تدوین ارزش‌های اخلاقی راهی جز رجوع به خواست و ارادۀ افراد انسانی ندارند؛ به این معنا که امکان داوری عقلانی ارزش‌های اخلاقی از دست می رود و در این صورت معیار داوری فضایل و رذایل اخلاقی، چیزی جز تمایلات نفسانی انسان‌ها در زمان ها و مكان‌های گوناگون نخواهد بود. 
 
     با پدیدار شدن جهان تجدد، پیش بینی می شد این جهان دنیوی با محدود دانستن هستی به جهان مادّی و فروکاهش معرفتِ موثق به دانش تجربی، به بهای چشم پوشی از باطن عالم و آدم، سیطره بر آنها را به دست آوَرد. چنین به نظر می رسید كه محتمل ترین هزینۀ بشر برای این دستاورد، نابودی اخلاق باشد. این عبارت داستایوسكی كه«اگر خدا نباشد همه چیز مجاز می شود!» گویای همین نگاه بود. ولی دستاوردهای ملموس و مطبوع ، آنقدر برجسته بود که این هزینه نه تنها قابل قبول می نمود، بلکه اخلاق، مانع و پدیدۀ زائدی پنداشته می شد که نابودی آن، با کارآمدی و سودمندی  جبران می شد. این جهان به جای اینکه همّ خود را مصروف هدف دست نیافتی و بیهوده ای چون ساختن انسان‌های فضیلتمند کند تلاش می کند با ایجاد نهادهای قدرتمند ـ البته با انسان های مفیدـ به نیازهای بشر، پاسخ درخوری دهد. «وقتی نقشه نبردی بد طرح شده باشد و هدف آن نسبت به قوای موجود بسیار بزرگ و نحوۀ اجرای آن هم ناقص باشد، آن وقت است که باید سربازها بی اندازه شجاع باشند. سربازها باید با فضیلتِ شجاعتِ بی اندازه، چیزی را ممکن سازند که از حماقت اُمرا و فرماندهانشان غیرممکن شده است. داستان اخلاق هم چنین است. نان و شیر،گران است یا نایاب و دسترنجِ کار ناچیز است یا مردم بیکارند. این جاست که فقر باید با اخلاق آمیخته باشد تا فقرا دزدی نکنند.(برشت:33،1377). این جمله در مقدمه روح القوانین، نشان ترجیح نهادِ آزادی بر فردِ سقراط در اندیشه و زمانه مونتسكیو است «افلاطون خدا را شکر می کرد که در زمان سقراط به دنیا آمده است، ولی من خدا را شکر می کنم که مرا در زمانی به وجود آورده و در کشوری زندگی می کنم که آزادی فکر و قلم حکمفرماست و می توانم از این آزادی استفاده کنم»(مونتسکیو:169،1370).
 
     بر این اساس ناظران و عاملان جهان تجدد بر این نگاه بودند که دین و اخلاق در این جهان هم سرشت و هم سرنوشت اند و این دو از عرصۀ عمومی و عقلانی به موطن غیرعقلانی شان؛ یعنی زندگی خصوصی یا ناکجاآباد ملکوت پس رانده می شوند! ولی با فروکش کردن هیجان های آغاز راه، بر همه آشکار شد که هیچ جهان اجتماعی نمی تواند صرفاً به یک نظم بیرونی اکتفا کند. هر جهان اجتماعی می خواهد خود را در نهانخانۀ جان اعضایش جا دهد و ضروری و مشروع جلوه نماید. هر نظم بیرونی و ابزاری برای تداوم خود، ناگزیر به یک نظم درونی و اخلاقی متصل می شود. 
 
     بنابراین بیان شد که جهان تجدد با دین و اخلاق برخورد یکسانی ندارد و هر دو را به یک چوب نمی راند. درست است که تاکنون دین و اخلاق همخانه بوده اند، ولی لازم نیست از این پس چنین باشد. می توان بدون اینکه به باطن مورد ادعای ادیان قائل بود، اخلاق بشری را تدوین و تأمین نمود. از این رو جهان تجدد مدعی اخلاق و نظام‌های اخلاقی دنیوی شد. از این موقعیتِ جهان تجدد، تفاسیر متفاوتی وجود دارد؛ عده ای آن را نشانِ زوالِ این جهان و برخی نشانِ ظرفیت آن در آلترناتیوسازی می پندارند.
 
    دورکیم از اولین کسانی بود که علیه دو تفسیر از اخلاقِ جهان تجدد موضع گرفت. این دو تفسیر عبارت بودند از: «اخلاق علمی» و «اخلاق فایده مندی». نحلۀ اول مدعی بودند که در این جهان، به جای دین، علم، قواعد زندگی انسان‌ها را تأمین خواهد کرد و نحلۀ دوم نیز تنها اخلاق ممکن برای جهان تجدد را همان اخلاق سودمندی می  پنداشتند. دورکیم با تأکید بر ظرفیت اخلاق ورزی جهان تجدد مدعی شد که هیچکدام از این دو نحله، برداشت صحیحی از اخلاق ندارند. او ضمن تصدیق همراهی تاریخی دین و اخلاق، مدعی شد علت این همراهی، همتباری آنهاست. اخلاق و دین هر دو محصول و مخلوق پدیدۀ دیگری به نام جامعه هستند و فارغ از آن هیچگونه هویتی ندارند. اگر تاکنون، جامعه توانسته اخلاق تولید کند، چرا از این پس، از عهدۀ چنین كاری برنیاید؟ تنها تفاوت ممکن این است که جوامع متفاوت اخلاق‌های متفاوت و متناسب خود را تولید می کنند. تاکنون جوامع مکانیکی، اخلاق دینی می آفریدند از این پس جوامع ارگانیکی، اخلاق مدنی یا دنیوی پدید می آورند.  
 
       دورکیم با نقد نظریه اخلاقی كانت، به پنداشتی عاطفی از اخلاق رسید. از نظر او این پدیدۀ عاطفی تا دیروز با سازوکارهای دینی تولید می شد از این پس با سازوکارهای دنیوی پدید می آید. او در مقابل «اخلاقِ علمی» مدعی«علمِ اخلاق» یا جامعه شناسی شد. از منظر او دانش تجربیِ جامعه شناسی، داوری ارزش‌ها، تشخیص تناسب یا عدم تناسب آنها با ساخت جامعه و تجویز نسخة مطلوب را به عهده می گرفت. ادعایی که توسط ماکس وبر انکار شد. وبر داوری ارزش‌ها را از تیررس دانش های تجربی خارج می دانست. او داوری ارزش‌ها را جنگ خدایان آشتی ناپذیری می دید که از دسترس عقلانیت تجربی بیرون اند و در جهان تجدد، چاره ای جز واگذاری آنها به عاطفه و اراده افراد انسانی نمی-دید. در این جهان هركسی در نهانخانة تنهایی خویش، بدون هیچ كورسوی عقلانی، خدا یا شیطان خود را برمی گزیند.
 
    هابرماس با پذیرش نگاه دورکیم در باب همتباری تاریخی دین و اخلاق و دنیوی شدن سازوکار تولید و تأمین اخلاق از این پس، با پنداشت عاطفی او از اخلاق همراه نشد. او، نگاه وبر دربارۀ فراتجربی بودن ارزش‌ها را پذیرفت، ولی دیدگاه او در باب قیاس-ناپذیری ارزش‌ها و واگذاری آنها به عواطف فردی را نپسندید. هابرماس ویژگی هویتی جهان تجدد را نه «عقلانیت تجربی» بلکه «عقلانیت» می داند. او تلاش نمود با تصحیح و توسعۀ برداشت وبر از عقلانیت، امکان تصویری عقلانی از ارزش‌ها را در جهان تجدد فراهم آورد. از این رو چارۀ کار را افزودن «عقلانیت ارتباطی» به عقلانیت تجربی می بیند. در جهان تجدد، «عقلانیت تجربی» عرصۀ ضروری و «عقلانیت ارتباطی» عرصۀ ارزشی جهان تجدد را شناسایی و تدبیر می کند. به زعم او، جهان تجدد، امکانِ دفاع عقلانی از ارزش‌ها را به دست می آورد و از پناه بردن به جهان‌ها ی رقیب یا فروغلتیدن در نسبیت و نیست انگاری ارزشی در امان می ماند. در این جهان سه عرصۀ طبیعت، فرد و جامعه سه نوع دانش نقدپذیر در اختیار قرار می دهند که به کمک عقلانیت تجربی و عقلانیت ارتباطی، قابل شناخت و داوری اند. بدین  ترتیب جهان تجدد نه تنها اخلاق و ارزش‌های انسانی را پاس می دارد حتی ظرفیت مواجهه با بازگشت مجدد دین به عرصۀ عمومی زندگی را نیز پیدا می کند. اگر دین، مرجعیت عقلانیت تجربی را در شناخت هست  ها و مرجعیت عقلانیت ارتباطی را در عرصۀ ارزش‌ها بپذیرد جهان تجدد، مشکلی با آن ندارد.
 
    هابرماس عقلانیت را از فیلسوفان و ذهن به جامعه شناسان و زیست جهان منتقل می کند و از امکان داوری عقلانی ارزش‌ها سخن می-گوید. او برای ارزش‌ها، هویتی ورای زندگی انسان‌ها قائل نیست با این حال داوری عقلانی و جهانشمول آنها را ممکن می بیند. ارزش‌ها به میزانی که دریک گفت‌و‌گوی آرمانی تأیید شوند عقلانی-اند. آنها فراورده ای انسانی اند و به میزانی که تعمیم پذیر یا مورد توافق افراد انسانی باشند عقلانی اند و از تاریكی به روشنایی می گرایند. هابرماس برخلاف ادیان و فیلسوفان اخلاق کلاسیک، مجموعه ارزش‌های معین و مشخصی را پیشنهاد نمی کند، بلکه به زعم خویش روش عقلانی تولید، تداوم و تغییر ارزش‌ها را به دست می دهد. به عبارتی نوعی فلسفه ارزش ها ارائه می كند كه همانند دستاورد سایر فیلسوفان اخلاقِ مدرن، نقصان «صوری بودن» را به همراه دارد. چون در این جهان پدیداری هر چیز صلب و سختی دود می شود و به هوا می رود! چاره ای جز پناه بردن به صورت های توخالی باقی نمی ماند. توفیق یا شکست هابرماس مطمح نظر نیست بلکه، تأكید بر امتناع راهی است که جهان دنیوی تجدد برای دفاع عقلانی از ارزش‌های اخلاقی، پیش رو دارد.  
 
در این جهان دنیوی، فرد انسانی در اثر تعامل دو جهان طبیعی و جهان اجتماعی به دست می آید و بدون اینکه حقیقتی بیرون از این دو جهان داشته باشد باید، هویتی کاهش ناپذیر به این دو به دست آورد. او باید در قبال این دو جهان، موجودی آگاه، باارزش و بااراده گردد. سطح و عمق انسان در همین جهان پدیداری قرار دارند و صرفاً هویتی تاریخی( در برابرحقیقی) دارد که از دیالکتیک عوامل طبیعی و اجتماعی به دست می آید. در این جهان اجتماعی برای عالم و آدم، «کمالی» قابل تصور نیست که در قالب آن، شکوفایی اخلاق، قابل انتظار باشد.
 
   انسان امروزی بنا به فطرت و تجربۀ تاریخی خود، تلفیق توان نهادی و کمال اخلاقی را مطالبه می کند. جهان تجدد، چنین آرمانی را در بستری دنیوی جستجو می کند و انقلاب اسلامی ایران این آرمان را در جهانی دینی دنبال می کند. نهاد علم تجربی و دانشگاه در ایران، یکی از مهم ترین عرصه های مواجهۀ دو جهان اجتماعی دینی و دنیوی  است. علم تجربی و دانشگاه در مقام یک نهاد فرهنگیِ تخصصی که مسئولیت تولید دانش و افراد مورد نیاز سایر نهادهای جامعه را به عهده دارد ممر مناسبی برای ردیابی وضعیت پروژه تلفیق نظم بیرونی و درونی در ایران پس از انقلاب اسلامی است. «نخبگان علمی» از گروه های مهم و اثرگذاری هستند که انتظار می رود با لایه های عمیق تر جهان‌های  اجتماعی دینی و دنیوی در ارتباط  باشند و خود در مقام تولیدکننده و مصرف-کننده، در یکی از این جهان‌ها ، عضویت یابند و به میزان تأثیر و نفوذ خود در دیگران در بازتولید این جهان‌های اجتماعی ایفای نقش کنند. نخبگان علمی کشور بیشترین تأثیر تربیتی را از علم تجربی می پذیرند. پژوهش حاضر بازنمود درونی و اخلاقی این اثرپذیری را واررسی می كند و این پرسش مهم را پی می گیرد که نهاد علم تجربی و دانشگاه کانال ارتباط نخبگان علمی با کدام-یک از جهان‌های اجتماعی دینی و دنیوی و ممر بازتولید کدام یک از نظام‌های اخلاقی دینی و دنیوی اند؟  
 
   نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که نهاد علم و دانشگاه، بیش از آنکه ممر تولید نظام‌های اخلاقی دینی و بازتولید جهان اجتماعی دینی باشد کانال بازتولید جهان اجتماعی دنیوی است. بازتولید نظام‌های اخلاقی دینی در میان نخبگان علمی بیشتر محصول مشارکت آنها در سایر نهادها به ویژه خانواده است. علاوه براین، پایندی عملی نخبگان علمی به اخلاق در حد پایینی برآورد  شده است که برای تدقیق و توسعۀ نتایج آن، پژوهش های تکمیلی از مناظر و در سطوح متفاوت ضروری است. 
 
   شواهد موجود نشان می دهد که نهاد علم تجربی و دانشگاه، در کشاکش دو جهان اجتماعی دینی و دنیوی، ظرفیت و توان لازم برای پیشبرد آرمانِ تلفیق کارآمدی نهادی و کمال خواهی اخلاقی را ندارد. با توجه به جایگاه و سهم این نهاد فرهنگی در تربیت نخبگان و عموم مردم جامعه، چاره اندیشی برای آن از ضروری ترین نیازهای فرهنگی و تمدنی ماست!       
 
 
فهرست

عوامل جامعه شناختی مؤثر بر نظام اخلاقی نخبگان علمی

فصل اول/کلیات2
1-1- طرح مسئله و بیان پرسش های پژوهش3
1-2- اهداف پژوهش7
1-3- ضرورت و اهمیت موضوع8
1-4-پیشینه پژوهش9
 
فصل دوم/ مبانی نظری2
2-2- نظریه های فلسفی22

2-2-1- گونه شناسی نظام‌های اخلاقی23

2-2-1-1- پیامدگرایی27
2-2-1-2- وظیفه گرایی34
2-2-1-3- فضیلت گرایی40
2-2- 2-گونه شناسی برگزیده47
2-3-  نظریه های علمی50
2-3-1- نظریه های روانشناسی52
2-3-1-1- عوامل زیستی(طبیعت و ارگانیسم)52
2-3-1-1-1-  ارتباط با طبیعت و رشد اخلاقی52
2-3-1-1-2-  خاستگاه های زیستی رفتارهای اخلاقی56
2-3-1-1-3- ارتباط متقابل زیستی60
2-3- 1- 2-  عوامل ذهنی62
2-3- 1- 2-  1-  رویکرد شناختی62
2-3- 1- 2-  2- نظریۀ قلمرویی68
2-3- 1- 3-   عوامل اجتماعی72
2-3- 1- 3-1-  نظریه درونی سازی و رشد عاطفی وجدان72
2-3- 1- 3-2-  نظریه درونی سازی و رشد شناختی وجدان83
2-3- 1- 4- جمعبندی نظریه های روانشناسی رشد اخلاقی86
2-3-2- نظریه های جامعه شناسی88
2-3-2- 1- عاطفه گرایی89
2-3-2-1-1-اخلاق به مثابه امر قدسی89
2-3-2-1-2- اخلاق، مرز میان کنش های عقلانی و غیر عقلانی100
2-3-2-1-3- اخلاق به مثابه عاطفه تعمیم یافته110
2-3-3- 2- منفعت گرایی(مادی معیشتی)118
2-3-3- 3- عقل گرایی129
2-3-3- جمعبندی نظریه های علمی اخلاق144
2-3-3- 1-  دیالکتیک جهان اجتماعی149
2-3-3- 1-1-  قلمرو نهادی جهان اجتماعی150
2-3-3- 1 - 2-  قلمرو نمادی جهان اجتماعی154
2-3-3- 1 – 3-  قلمرو فردی جهان اجتماعی156

2-3-4- خلاصه  نظریه های علمی اخلاق161

2-3-5- چارچوب نظری166
2-3-5- 1-  مدل نظری189
2-3-5- 2-  فرضیات پژوهش190
 
فصل سوم / روش تحقیق193
3-1- موضوع و چگونگی سنجش194
3- 1- 1- متغیر وابسته194
3- 1- 1- 1- انواع نظام اخلاقی195
3- 1- 1- 2- شاخص نظام اخلاقی قدسی ـ دنیوی201
3- 1- 1- 3- شاخص اخلاق عملی201
3- 1- 2- متغیرهای مستقل202
3- 1- 2- 1- دسترسی خانوادۀ فرد به جهان‌های اجتماعی دینی و دنیوی202
3- 1- 2- 1- 1-  دسترسی خانوادۀ فرد به جهان اجتماعی دینی202
3- 1- 2- 1- 2-  دسترسی خانوادۀ فرد به جهان اجتماعی دنیوی203
3- 1- 2- 1- 3-  اثرپذیری فرد از خانواده204
3- 1- 2- 2- دسترسی خانوادۀ فرد به جهان‌های اجتماعی دینی و دنیوی204
3- 1- 2- 2-1-  دسترسی فرد به جهان اجتماعی دنیوی(از کانال نهاد علم و دانشگاه)204
3- 1- 2- 2- 2-  دسترسی فرد به جهان اجتماعی دینی204
3- 1- 2- 2- 3-  اثرپذیری از نهاد علم و دانشگاه205
3- 1- 2- 3- تمایلات زیستی ـ روانی فرد205
3- 2-  جمع آوری داده ها210
3- 3-  روایی و پایایی مقیاس های سنجش214
3-4- تحلیل داده ها216
 
فصل چهارم /تجزیه و تحلیل داده های تحقیق218
4-1- توصیف متغیرهای مستقل218
4-1-1- متغیرهای فردی218
4-1-2-  متغیرهای خانوادگی221
4-1-2-1-  جایگاه خانواده فرد در جهان اجتماعی دینی221
4-1-2-2 - میزان ارتباط خانواده فرد با جهان اجتماعی دنیوی224
4-1-2-3- میزان اثر پذیری فرد از خانواده227
4-1-3-  متغیرهای مربوط به نهاد علم و دانشگاه228
4-1-3-1- میزان و نوع مشارکت فرد در نهاد علم و دانشگاه228
4-1-3-3- میزان اثرپذیری از نهاد علم و دانشگاه237
4-2-  توصیف متغیرهای وابسته239
4-2-1- نظام اخلاقی: «اخلاق نظری»239
4-2-1-1-نظام‌های اخلاقی پنجگانه239
4-2-1-2- نظام‌های اخلاقی قدسی و دنیوی242
4-2-1– 3-پایبندی اخلاقی: اخلاق عملی243
4-3- فرضیات تحقیق244
4-3-1- رابطه ویژگی های زیستی ـ روانی و نوع نظام اخلاقی افراد244
4-3-2- رابطۀ دسترسی خانواده ها به جهان اجتماعی دینی و نوع نظام اخلاقی افراد247
4-3-3- رابطۀ دسترسی خانواده ها به جهان اجتماعی دنیوی و نوع نظام اخلاقی افراد253
4-3-4- رابطۀ دسترسی افراد به جهان اجتماعی دنیوی و نوع نظام اخلاقی آنها256
4-3-5- رابطۀ دسترسی افراد به جهان اجتماعی دینی و نوع نظام اخلاقی آنها259
4-3-6- رابطۀ اثرپذیری افراد از نهاد علم و دانشگاه و نوع نظام اخلاقی آنها261
4-3-7- رابطۀ میزان دسترسی خانواده به جهان اجتماعی دینی و اثرپذیری از مشارکت در نهاد علم264
 
فصل پنجم /جمعبندی و نتیجه گیری267
5-1-جمعبندی267
5-5-1- توصیف ویژگی های جمعیت نمونه270
5-5-2- آزمون فرضیات275
5-2- نتیجه گیری280
5-3- پیشنهادات288
5-4- محدودیت های پژوهش292
فصل ششم/ضمائم293
6-1- فهرست منابع293
6-2-  پرسشنامه پژوهش299
 
 
 
فهرست جداول
1-4- معدل پاسخگویان برحسب مقاطع تحصیلی219
2-4-  توزیع پاسخگویان برحسب ویژگیهای فردی220
3-4-  توزیع پاسخگویان برحسب ویژگیهای خانوادگی224
3-4-  ادامه جدول توزیع پاسخگویان برحسب ویژگیهای خانوادگی
4-4-  توزیع پاسخگویان برحسب تحصیلات والدین225
5-4- توزیع پاسخگویان برحسب شغل والدین225
6-4- توزیع پاسخگویان برحسب محل سکونت خانواده226
7-4-  توزیع پاسخگویان برحسب تعامل خانواده با جهان دنیوی227
8-4- توزیع پاسخگویان برحسب میزان تعلق خانوادگی228
9-4- توزیع پاسخگویان برحسب عرصه فعالیت علمی229
10-4-  توزیع پاسخگویان برحسب نوع و میزان مشارکت آنها در نهاد علم و دانشگاه233
10-4- ادامه جدول توزیع پاسخگویان برحسب نوع و میزان مشارکت آنها در نهاد علم و دانشگاه
10--4 ادامه جدول توزیع پاسخگویان برحسب نوع و میزان مشارکت آنها در نهاد علم و دانشگاه233
11- 4- توزیع پاسخگویان برحسب محل تحصیلات دانشگاهی234
12-4- توزیع پاسخگویان برحسب میزان تعامل با جهان اجتماعی دینی از دالان نهاد علم و دانشگاه236
13-4 - توزیع پاسخگویان برحسب شیوههای کسب شناختهای دینی236
14-4-  توزیع پاسخگویان برحسب پنداشت از علم تجربی237
15-4- توزیع پاسخگویان برحسب  میزان اثر پذیری از نهاد علم و دانشگاه239
16-4- توزیع پاسخگویان برحسب دلایل و انگیزههای اخلاقی پنجگانه242
17-4- توزیع پاسخگویان برحسب شاخص نظام اخلاقی قدسی ـ دنیوی243
18-4- توزیع پاسخگویان برحسب پایبندی عملی به ارزش‌های اخلاقی244
19-4- رابطۀ دینداری والدین و شاخص نظام اخلاقی دنیوی ـ قدسی247
20-4- رابطۀ روابط خویشاوندی و شاخص نظام اخلاقی دنیوی ـ قدسی248
21-4- رابطۀ حجم خانواده و شاخص نظام اخلاقی دنیوی ـ قدسی249
22-4- رابطۀ انسجام خانواده و شاخص نظام اخلاقی دنیوی ـ قدسی250
 

توضیحات بیشتر و دانلود


صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود


برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

ليست صفحات

تعداد صفحات : 442

[تبادل لگو با ما]

Friends
تمامی حقوق مطالب برای این سایت محفوظ میباشد. قالب طراحی شده توسط: برگ گراف و ترجمه شده توسط : قالب گراف